L ‘art n‘est pas une affaire sérieuse.
L‘art est une affaire sérieuse.
L‘art n‘est pas une affaire.
L‘art est une affaire.
L‘art n‘est pas.
L‘art naît.


Michel Seuphor, (1901-1999) kunstenaar en kunsthistoricus die zijn stempel drukte op de niet-figuratieve Westerse kunstwereld.

L‘art naît, schrijft Seuphor. Kunst als beweging, geen fait accompli, maar een evolutief onthullen en verhullen van de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid, waarbij de esthetische ervaring dat kunstwerken ons kunnen schokken, verrassen, verbazen, overrompelen en verwonderen, wellicht één van de grootste uitdagingen van de tentoonstellingsbouwer is. En in deze filosofie sluit ook De ouverture aan. Willem Behr onderschrijft deze gedachte op zijn homepage: kunst bepaalt de leefbaarheid. Kunst moet je voelen en ervaren. De filosofische gedachte Sein und Zeit, het magnus opus van Martin Heidegger, fungeert hierbij als zijn onlosmakelijke inspiratie, als spirituele smaakmaker. De verbinding tussen het publiek en de beeldend kunstenaar wordt door een galerie tot stand gebracht. Een galerie is gestoeld op het pragmatisme dat iedere (financiële) inspanning gerecupereerd wordt via verkoop. Of zoals Willem Behr het verkondigt: geen euro eruit zonder dat een euro erin komt! Een gezond ondernemerschap, competitie-elementen en marktmechanismen zijn dan ook een vereiste om de kop boven water te houden. Willem Behr slaagt hierin wonderwel en kan terugvallen op zijn ervaring, kunde en mensenkennis als voormalig bedrijfsleider. Maar ook zijn artistieke vorming biedt hem de nodige bagage om met kennersoog conclusies te treffen. Menselijk contact, zowel met de kunstenaars als met de bezoekers, maakt een belangrijk deel uit van het karakter van zijn galerie. Galerie De Ouverture te Cadzand-Bad bestaat vandaag zes jaar en baant zich met succes een opmerkelijk eigenzinnige weg in het beeldend kunstenlandschap. De kustgemeente heeft zijn onmisbare cultuurschakel gevonden in de gedreven- en bezetenheid van Willem Behr. De nog vrij korte tijdspanne van bestaan is echter géén directe reden voor een terugblik noch voor een feestje. Wel om het nu te bepalen! Niets is mooier dan het huidige moment. L‘émphémère est éternel, schreef Michel Seuphor (de eendagsvlieg is eeuwig) en die visie zet Willem Behr daadwerkelijk kracht bij. Nu, wat is nu? Nu is zo‘n zestig kunstenaars die met uiterste zorg geselecteerd zijn om Cadzand-Bad straks artistiek op de kaart te zetten. Wat de inhoud van de tentoonstellingen later ook moge zijn, kwaliteit is en blijft de maatstaf. Terecht gaat zijn voorkeur uit naar kunstenaars met een ziel, met een eigen poot, karaktermensen die diverse tendensen symboliseren, zowel namen met internationale betekenis als van de jonge generatie. In feite is een bezoek aan een tentoonstelling een uitgelezen gelegenheid om in gezelschap commentaar te leveren, waarbij uiteraard ruimte gelaten wordt voor verschillende meningen en betekenissen. Human relations waarin de mens centraal staat, is dan ook één van de troefkaarten van Willem Behr. Cadzand-Bad heeft resoluut gekozen voor vernieuwing. De toekomstige badplaats speelt niet enkel op de dynamiek van een uitgebalanceerd strandtoerisme, maar trekt de kaart van een kwalitatieve beleving over alle fronten: natuur, milieu, toerisme, geschiedenis, kunst en cultuur. Willem Behr timmert reeds jaren aan de hertekening van deze Cadzandse identiteit. Mijn onvoorwaardelijke steun heeft hij sowieso. Freddy Huylenbroeck: directeur id+Art Kunstcenter Hamme : 2016-01-05